Za spremembo me je danes popadlo filozofsko razglabljanje. Povod
je bila debata na družabnih omrežjih. Čeprav prežvečena, je spet potegnila tudi
mene. Kdo je ultramaratonec? Kaj je ultramaraton? In kdo si s svojim ultramaratonskim
rezultatom zasluži pozornost medijev?
Kdo je ultramaratonec, ne vemo. Zato, ker ne vemo, kaj je to
ultramaraton. Ker termin še ni jasno definiran. Pa tudi če bo kdaj bil, ga bo v
debati vedno možno zlorabiti. Kot se še vedno zlorablja beseda maraton. Saj
vemo, o katerih razdaljah se še vedno razpravlja kot o »maratonskih«. Marsikateri tekač je svoj prvi »maraton« uspešno
pretekel na DM teku ali Nočni10ki.
Dokler torej ne vemo, kdo je ultramaratonec, do takrat ne
bomo imeli zmagovalca teh debat, imeli pa bomo zmagovalce mnogih »ultramaratonov«,
ki to mogoče niti niso in mnoge »ultramaratonce«, ki so samo tekači ali celo
pohodniki.
Ko smo ravno pri zlorabi besed, ali veste, da je Superga italianska
znamka športnih čevljev? In čeprav nihče od vas ne teče v Supergah, prav vsi za
tek obujete »superge«. Ali pa »adidaske«. Ista zgodba.
Da je stvar še bolj zapletena in za razliko od krajših
tekov, nosi ultramaraton, poleg rezultata, v sebi še zgodbo. Zgodbo o presežkih
vseh vrst. S podaljševanjem razdalje, časa in zahtevnosti podviga, ta zgodba
postaja širokim množicam vedno bolj nedosegljiva in zato vedno bolj epska.
Ključno je torej, da pri ultramaratonu ločimo rezultat in
zgodbo. Rezultat je en sam. Jasen, merljiv in za vedno zapisan v statistikah.
Zgodbe pa so na drugi strani povsem prepuščene domišljiji tistega, ki jih
pripoveduje. In prav je tako. Vsak ultramaraton ima zato enega zmagovalca in toliko
zgodb, kolikor je udeležencev.
Zapis o rezultatu je novica. Za zgodbo pa potrebujemo nekaj
več. Da bi novica o rezultatu postala zgodba, mora biti začinjena vsaj še z
naporom in odpovedovanjem, ki sta bila potrebna za uspeh. Ultramaraton pa tudi
brez rezultata ponudi neskončno paleto presežkov, iz katerih je mogoče splesti dobro
zgodbo.
Problem tako ni v novicah in zgodbah. Je pa lahko v njihovem
sporočilu. In tu je odgovornost pisca, da svoje sporočilo poda jasno in
nedvoumno. Če piše o rezultatu, lahko uporabi pojme kot so najboljši,
najhitrejši, najdaljši le ob jasnih definicijah, klasifikacijah in primerjavah.
Objektivnost rezultata je tu najpomembnejši del novice, kajti cilj tistega
ultramaratonca, ki teče za rezultat, je biti najboljši.
Ljudje pa se ultramaratonov lotevajo tudi iz drugih vzgibov.
Nekateri tečejo za dobro počutje, drugi iščejo svoje meje, tretji tečejo za
dobrodelnost, četrti zato, da bi bili opaženi, peti uporabijo tek kot način
osebne rasti, naštevala bi lahko do nezavesti. Ampak na vsaki ultri se pišejo
zgodbe. In tudi tu naletimo na
odgovornost pisca, da se zaveda vsebine zgodbe in jo kot takšno tudi poudari.
Morda so to zgodbe o intimnem notranjem doživljanju in čustvih, ki se sprožajo
ob dolgotrajnem naporu. Morda zgodbe o ozdravitvi ob pomoči teka. Lahko tudi
zgodbe o doživljanju narave, ki se pišejo ob prekrasnih razgledih. Zgodbe o telesu, psihi in duši tekača. Lahko so to
zgodbe o najbolj norih podvigih. Vsekakor pa to niso zgodbe o najboljših in
najdaljših.
Vsaka taka zgodba se po spletu takšnih in drugačnih
naključij lahko znajde tudi v medijih. In takrat bo, zaradi načina, kako mediji
funkcionirajo, pridobila pridih senzacionalnosti. Verjetno zato, ker v teh
norih časih lahko prodamo samo še nekaj šokantnega. Cilj pisca zdaj ni več
objektivnost, temveč doseg čim širšega kroga bralcev. Tega se moramo zavedati.
Zato v tem trenutku nastopi odgovornost tekača, ki je vpleten v takšno zgodbo,
da je objektiven do samega sebe, da se zaveda, ter to tudi poudarja, ali mediju
prodaja svoje dosežene rezultate, ali intimno zgodbo. Nič od tega ni boljše ali
slabše. Le ločiti je treba med njima. Pet minut slave bo tako slajše.
Misael je dobra :-) ampak izraz maraton bi morali zaščititi in potem bi bil mir. Tudi izraz mali maraton ni ustrezen. Gre za polmaraton. Naj bo dovolj od mene :-)
OdgovoriIzbriši